تاریخچه
باید گفت اعجازها و شگفتیهای قرآن کریم در زمینه زیست جانوری و بلکه یک مرحله قبل از آن، یعنی زیستشناسی، همچون سایر مباحث میانرشتهای علم و دین، اکثراً به صورت بخشی از کتابها و آثار در کنار سایر بخشهاي مربوطه مانند کیهانشناسی، زمینشناسی و... تدوين شده و اثری را به وجود آوردهاند، بنابر این یکی از راههای آشنایی با این مقوله پیگیری موضوع در کتابهایی است که با عناوینی چون «اعجاز علمی»[1] نگاشته شدهاند. این مطلب جدای از تفاسیری است که در ذیل آیات مربوطه، به هر موضوع پرداختهاند.
روایات متعددی وجود دارد که به تفسیر آیات علمی پرداخته است. به عنوان مثال شیخ طوسی در كتاب تفسيري خود تبيان در بیش از پانزده مورد به مباحث زیست جانوری پرداخته است. ايشان درباره آیه 26 سوره بقره (إِنَّ اللّهَ لاَ يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ...) از امام صادق(ع) نقل میکند: «خداوند به پشه مثال زد، زیرا با این کوچکیش آنچه در فیل خلق شده در او خلق شده و علاوه بر آن دو عضو زیادتر هم دارد» (ج1، ص111). این روایات در مجامع و تفاسیر روایی همچون (فیض کاشانی، ملامحسن، م 1091ق، تفسیر صافی)، (عروسي حویزی، عبد عليبنجمعه، م1112ق، نورالثقلین) و... ذیل آیات مربوطه گردآوری شدهاند. بعد از تبیان شیخطوسی، مجمعالبیان (طبرسی، م560ق) نیز حداقل در بیست مورد به حیوانات میپردازد از جمله درباره ساخته شدن شیر (ج6، ص572، ذیل آیه 66 نحل)؛ زنبور عسل و وحی فرستادن به او (همان، ص573، ذیل آیه 68 سوره نحل)؛ خلقت موجودات از آب و انواع آنها (همان، 7/ 233، ذیل آیه 45 سوره نور) و داستان مورچه و هدهد در سوره مبارکه نمل (همان/ 335، ذیل آیات 16 تا 28 سوره نمل).
گفتنی است تا پیش از دوران معاصر اگرچه اعجاز یا شگفتیهایی از رابطه قرآن و علم در تفاسیر به چشم میخورد. اما به دلیل اینکه علوم طبیعی و رابطه آن با قرآن دغدغه اصلی مفسران نبوده، این روند تقریباً نمودار یکنواختی را نشان میدهد، اما به دلیل تحولات علمی ـ اجتماعی در دوران اخير، فصل جديدي در زمينه علم و دين گشوده شد كه منجر به انتشار کتب، مقالات و برگزاري همایشهاي متعددي در اين باره شده است.[2]
از حدود یک قرن پیش، محمد بن احمد اسکندرانی (1306ق) در تفسیر «کشف الأسرار النورانیة القرآنیة فیما یتعلق بالأجرام السماویة والأرضیة والحیوانات والنباتات والجواهر المعدنیة» از اعجاز علمی سخن گفت. این اقدام از سوی رشید رضا در (المنار 1/210 ـ 213) و طنطاوی در جواهر القرآن که رویکردی بیسابقه به کشفیات علوم تجربی و تطبیق آنها بر قرآن کریم داشتند ادامه یافت. (دو فصلنامه تخصصی قرآن و علم، شماره 7، پاییز و زمستان 1389، مقاله چیستی و چالشهای اعجاز علمی قرآن، رضایی اصفهانی، محمد علی، ص13) حتی فردی مثل شیخ طنطاوی (1287 ـ 1358ق) یک دوره تفسیر 25 جلدی مستقل در این موضوع نگاشت[3] به گونهاي كه در تفسیرش ذيل آیات علمی از جمله زیستشناسی و حیوانشناسی از شکل و تصاویر فراواني استفاده برد.
در ایران نیز از پیشگامان این رشته میتوان از دکتر سیدرضا پاکنژاد و حجةالاسلام دکتر عبدالکریم بیآزار شیرازی نام برد. دکتر پاکنژاد یکی از مهمترین آثار را در زمینه علم و دین به نام «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر» نگاشت (دهه 40). این کتاب گرچه بیشتر در زمینه پزشکی است، اما به مناسبتهايي به زیستشناسی و زيست جانوراني مانند زنبور عسل پرداخته است (برگرفته از «رضايي اصفهاني، محمد علي، در آمدی بر تفسیر علمی قرآن/ 281 تا 286). دکتر بیآزار شیرازی نیز مجموعه قرآن و طبیعت را در دهه پنجاه و شصت پدید آورد که قسمتهای مختلفی از آن به حیوانات و عجایب و شگفتیهای آن اختصاص دارد.
دو تفسیر گرانسنگ معاصر، یعنی المیزان (طباطبایی، محمد حسین) و نمونه (زیر نظر مکارم شیرازی، ناصر) نیز توجه زیادی به مطالب علمی و در ضمن آن مطالب مربوط به حیوانات داشتهاند که از گردآوری آنها ميتوان کتاب مستقلی را به رشته تحرير در آورد.[4]
مؤسسه «اهل البیت الکونیة» با کمک چند تن از محققین و زیر نظر فاضل الصفار مجموعهای یازده جلدی را پدید میآورند که جلد نهم آن به نام «اسرار عالم الحیوان، مؤسسه سحر، بیروت 1423ق، چاپ اول» به دنیای جانوران نظر دارد. از جمله آثار مهم دیگر میتوان از کتب زیر نام برد:
آیات الکون و اسرار الطبیعة فی القرآن الکریم، الشیخ عبداللهالغدیری، 1425ق (دارالمحجة البیضاء، بيروت، چاپ اول)؛ الإشارة العلمیة فی القرآن الکریم بین الدراسة و التطبیق، کارم السید غنیم، 1415ق (دارالفکر العربی، قاهره، چاپ اول)؛ الإعجاز العلمی فی القرآن، لبیب بیضون، 1424 ق (مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت، لبنان، چاپ اول)؛ الله والعلم الحدیث، عبدالرزاق نوفل (مؤسسه دارالشعب، قاهره ـ مصر، بيتا)؛ پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، محمد علي رضايي اصفهاني، ج2، 1380ش (انتشارات كتاب مبين، قم، چاپ اول)؛ رحیق العلم والإیمان، احمد فؤاد باشا، 1422 ق و 2002 م (دارالفکرالعربی، قاهره، مصر، چاپ اول)؛ قرآن و طبیعت «پدیدههای شگفتانگیز عالم آفرینش»، سعيد حميدي كليجي، 1384 ش (حلم، قم)؛ قرآن و علوم طبیعی «راهنمای پژوهش در قرآن و علوم روز»، گروه نويسندگان به سرپرستي محسن عباسنژاد (مؤسسه انتشاراتی بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه، مشهد، زمستان 1384 ش، چاپ اول)؛ موسوعة الإعجاز العلمی فی القرآنالکریم والسنةالمطهرة، یوسف الحاجاحمد، مکتبة ابنحجر، دمشق، 1428 ق؛ موسوعة الإعجاز العلمی فی القرآن و السنة، آیات الله فی الآفاق، محمد راتب النابلسی، دارالمکتبی، دمشق، 1425 ق، چاپ اول؛ وجوه الاعجاز فی آیات النحل لغویا ـ علمیا ـ طبیا، رضا فضیلبکر، دارالاعتصام، قاهره ـ مصر، بيتا.
علاوه بر کتابهاي نامبرده، مقالات مختلفی نیز در نشریات گوناگون در زمینه قرآن و زیستشناسی به چاپ رسیده است، حتی برخی نشریات به صورت مستقل به انعکاس مقالات علم و دین اختصاص یافتهاند كه از جمله دو فصلنامه «قرآن و علم» زیر نظر مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی و فصلنامه «الإعجاز العلمی» چاپ کشور عربستان (مکه مکرمه) را ميتوان نام برد. همچنین شرکتهای مختلفی نیز نرم افزارهايي را در اين عرصه به بازار عرضه داشتهاند. از جمله شرکت عربستاني «التراث» للبرمجیات مجموعهای را ارایه داده است که دو حلقه آن با نام «القرآن و الحیوان» و «القرآن و الحشرات» به جانوران میپردازد. همچنین شرکت مصري «مکه» للبرمجیات از شرکتهای فعال در این زمینه است که تولیداتی را ارایه نموده است كه برخي از آنها عبارتند از: تسبیح المخلوقات/ دکتر احمد شوقی (رئیس هیأتاعجاز علمی در مصر) و «الأجنة والأرحام/ همان» که زیر مجموعهای با نام «حیاة النحل» را هم در بر میگیرد.
علاوه بر این، همایشهایی نیز هر ساله در کشورهای اسلامی برگزار میگردد که چند نمونه آن عبارتند از مؤتمر «التوجیه الإسلامی للعلوم» (ربیع الثانی ـ جمادی الأولی 1413ق) در مرکز «صالح کامل للإقتصاد الإسلامی بجامعة الأزهر» زیر نظر «جامعة الأزهر» و «رابطة الجامعات الإسلامیة». این همایش در سه محور قابل تقسیم است که یکی از عناوین آن در محور سوم «الحشرات فی القرآن الکریم والسنة النبویة والعلم الحدیث» توسط عبد الحکم عبد اللطیف الصعیدی ارائه گردید.[5]
يكي ديگر از همايشها، همایش علم و دین (و زیر مجموعه آن، یعنی مباحث زیستی و حیاتی در قرآن) در دو سطح داخلی و بین المللی به همت دانشکده علوم پزشکی تهران، برگزار شد؛ اولین همایش بین المللی آن اردیبهشت 1385 در تهران، سالن اجلاس سران [کشورهای اسلامی] با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار گردید.[6] در اسفند ماه همان سال نیز همایشی با نام «قرآن و علوم روز» به همت مرکز پژوهشهای حوزه و دانشگاه ـ که مقر آن در مشهد مقدس است ـ در تهران، سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد.
در کشورهای اسلامی مراکزي تخصصی نیز در این رشته مشغول فعالیت هستند. علاوه بر مصر و دانشگاه الأزهر میتوان از «هیأت الإعجاز العلمی فی القرآن و السنة (مکة المکرمة) نام برد. (كارم، السيد غنيم، الإشارة العلمیة فی القرآن الکریم بین الدراسة و التطبیق/ 543). و در ایران «مرکز پژوهشهای حوزه و دانشگاه ـ مشهد» و «موسسه پژوهشهای قرآنی المهدی زیر نظر مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی ـ قم» از مراکز فعال در این زمینه هستند که این مؤسسه در جدیدترین فعالیتهای خود از سال 1389 میزبان سلسله نشستهای هفتگی در این زمینه است.
مفهوم شناسی
پرداختهای قرآن کریم به طبیعت که در راستای هدایت آفاقی انسان صورت گرفته (سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَفي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ) (فصلت/ 53)«به زودى نشانههاى خود را در اطراف (جهان) و در خودشان به آنان مىنمايانيم، تا اينكه براى آنان آشكار شود كه او حق است» سه بخش اشاره، شگفتی و اعجاز علمی را پدید آورده است.
اشاره: پديدههايي طبيعي است که از آنها نام ميبرد ولي به ظاهر، شگفتانگيزي يا اعجازآميز بودنشان را مطرح نكرده است، اما همين اشارات توجه بسياري را به جهان طبيعت و آن موضوع جلب کرده و زمينهساز پيشرفت علوم تجربي در جهان اسلام شده است؛
شگفتي: مطالب علمي ويژهاي که صدور آنها از يک فرد درس ناخوانده در محيط جزيرة العرب در صدر اسلام بسيار بعيد بوده است؛
اعجاز علمي: مطالبي است که تا زمان نزول قرآن و حتي قرنها بعد از آن کسي از اين حقايق علمي با خبر نبوده و اين اطلاعات نوعي راز گويي و اخبار از غيب به شمار ميرود. كه موجب تفاوت اين قسمت با شگفتيها ميشود، چرا که در شگفتي مطلبي که ارایه شده است اگر چه اطلاعات دقيق و وسيع آورنده آن را حکايت ميکند، اما اين نظريه به صورت پراکنده و نادر مطرح بوده است (ر.ک: رضايي اصفهاني، تفسير مهر، 1/ 99). اعجاز علمی به «آنچه تا کنون رخ داده» میپردازد اما این اعجاز با نگاه به «آینده» مولود دیگری پدید میآورد به نام «نظریه پردازیهای علمی قرآن». این عنوان موضوعاتی را در بر میگیرد که فرا روی بشریت است و علوم فعلی به نتیجه قطعیای درباره آن دسترسی پیدا نکرده است، اما متفکر دینی با مراجعه به قرآن میتواند نظر قرآن را به عنوان نوعی پیشگویی یا پیشبینی با دورنمای مثبتی که از آن وجود دارد ارایه دهد. این بخش پس از قطعی شدن در زمره «اعجاز»های تثبیت شده قرآن قرار میگیرد. (ر.ك: رضايي اصفهاني، تفسير قرآن مهر1/ 94).
در این مقاله از چهار محور مطرح شده در دو گستره اعجاز و شگفتی سخن به ميان آمد.
اول. آب زمینهساز حیات
خداوند در آیه 30 سوره مبارکه انبیاء میفرماید (وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كلَُّ شىَْءٍ حَى)، «و هر چيز زندهاى را از آب قرار داديم؟!» برخی مفسرین به قرینه آیه 45 نور (وَاللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ)، «و خدا هر جنبندهاى را از آبى آفريد» «جعل» را به معنی «خلق» گرفتهاند، (علامه طباطبايي، الميزان في تفسيرالقرآن، 14/279؛ مولف الكشاف عن حقائق غوامضالتنزيل، 3/113؛ قرطبي، محمد بن احمد، الجامع لأحكام القرآن، 11/284) گرچه این معنا میتواند یکی از کاملترین معانی آیه باشد ولی تمام آن نیست و انحصار آن در معناي «خلق» صحيح به نظر نميرسد. زیرا اولاً استدلال به آیه سوره نور تمام نیست، چون آب در آن آیه نکره است و میتواند تنویع را برساند که احتمالاً نظر به آبی خاص با ترکیبات ویژه دارد مانند نطفه، که نتیجه آن گوناگونی جانوران است، چه این که در ادامه نیز میفرماید (فَمِنْهُم مَن يَمْشِي عَلَى بَطْنِهِ وَمِنْهُم مَن يَمْشِي عَلَى رِجْلَيْنِ وَمِنْهُم مَن يَمْشِي عَلَى أَرْبَعٍ يَخْلُقُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ)، «پس برخى از آنها كسانى هستند كه بر شكم خود راه مىروند و برخى از آنها كسانى هستند كه بر دو پاى خود راه مىروند و برخى از آنها كسانى هستند كه بر چهار (پا) راه مىروند؛ خدا آنچه را بخواهد مىآفريند، [چرا] كه خدا بر هر چيزى تواناست» اما در این جا معرفه است و «ال» آن میتواند عهد ذهنی بوده و اشاره به همین آب معهود باشد؛ در نتيجه با متفاوت شدن اين دو، استدلال از يكي بر ديگري با مشكل مواجه ميشود. ثانیاً در صورتي كه فقط همين معنی اراده شده بود از همان ماده «خلق» استفاده ميشد، اما با توجه به تأثیراتی که آب در کلیه مراحل حیات دارد به نظر میرسد این کلمه «جعل» میتواند معنای وسیعتری داشته، شروع حیات، بقاء حیات و تأمین بسیاری از شرایط حیات را هم در برگیرد. برای روشنتر شدن زیبایی آیه و دريافت وسعت و گستره آن، به برخی از خصوصیات منحصر به فرد آب و نقش آن در حيات، اشاره میشود.
1ـ آب ماده اصلی بدن تمامی جانوران است، به طور مثال یک انسان 70 کیلویی 50 لیتر آب دارد و اگر 20% آب بدن خود را از دست بدهد هرگز سلامتی خود را باز نخواهد یافت. (حميدي كليجي، سعيد، قرآن و طبیعت «پدیدههای شگفت انگیز عالم آفرینش»/ 29)
2ـ آب همهجا در خاک، هوا، زیرزمین و... وجود دارد و همزمان به سه صورت مایع، جامد و گاز یافت میشود. (همان/ 32)
3ـ مایع بودن آب در دما و فشار معمولی بسیار حائز اهمیت است، زیرا وزن ملکولی آن 18 است در حالی که آمونیاک با وزن ملکولی 17 در 33- هنوز به صورت بخار وجود دارد و سولفید هیدروژن با وزن ملکولی 34 که در جدول تناوبی پهلوی آن قرار دارد در سرمای 59- هنوز حالت بخار خود را حفظ میکند. اگر آب خواص پیشبینی شده در جدول تناوبی را داشت تغییرات جوی حاصل از آب به جای رحمت آسمانی به بلای آسمانی تبدیل میشد. (همان/ 36)
4ـ «ظرفیت گرمایی ویژه»[7] آب. در بسیاری از فلزات این میزان حرارت در حدود 3% کالری است، در مس و آهن به حدود 1% کالری میرسد در حالی که برای آب در بالاترین حد یعنی يك کالری قرار دارد. این مطلب برای تعدیل و ثابت نگه داشتن درجه حرارت کره زمین بسیار مهم است. همانگونه که روشن است 4/3 کره زمین را آب تشکیل میدهد و در بسیاری از نقاط زمین نیز یافت میشود، به این ترتیب آب نقش مهمی در تعدیل درجه حرارت محیط زیست به عهده دارد. هنگامی که دمای کره زمین بالا میرود آب مقدار انرژی زیادی را به خود جذب میکند تا دمای آن يك درجه افزایش یابد و هنگامی که سرد میشود میزان انرژی زیادی را به محیط پس میدهد تا دمای آن یک درجه کاهش یابد. این مسأله در شبانهروز و همچنین با جریان آبهای قطبی و... در کل زمین باعث تنظیم و تعدیل دمای کره زمین میشود. (بيضون، لبيب، الإعجازالعلمی فی القرآن/ 170ـ171)
5ـ «گرمای نهان ذوب».[8] این میزان برای فلزات چند کالری است در حالی که برای آب به 80 کالری برای هرگرم یخ میرسد. دو قطب شمال و جنوب با در بر گرفتن میلیونها تن یخ نقش تعیینکنندهای در حفظ حیات موجودات زنده ایفا میکنند. هنگامی که زمین با گرمای شدیدی مواجه شود آب شدن مقدار عظیمی از یخها، مقدار زیادی انرژی ـ به ازای هر گرم 80 کالری ـ را میبلعد و از سوی دیگر هنگامی که با سرمای کشنده مواجه شود با برگشتن به حالت جامد، مقدار قابل توجهی انرژی را به فضا پس میدهند.
6ـ «گرمای نهان تبخیر». هنگامی که میلیونها تن آب از سطح اقیانوسها بخار میشود و باد آنها را در آسمان حركت ميدهد در حقیقت میلیونها کیلوکالری انرژی را نیز به همراه آنها به زمینهای سرد زمستانی میبرد. هر گرم آب، هنگام تبخیر 540 کالری گرما به خود جذب میکند و هنگامی که به قطرههاي باران تبدیل میشود آن را در فضا منتشر میکند.
7ـ «چگالی».[9] از خصوصیات منحصر به فرد آب این است که بیشترین چگالی در سایر مایعات مربوط به نقطه انجماد را دارا است. چگالی آب در 4+ درجه است، این مسأله باعث میشود آب کمتر از 4+ درجه و یخ سبکتر بوده، بالا بیاید و آب نسبتاً گرم پایین رود که باعث زنده ماندن جانوران آبی میشود علاوه بر اینکه یخ روی آب عایقی میشود برای جلوگیری از نفوذ سرما به محیط پایینتر. (بيضون، لبيب، الإعجاز العلمی فی القرآن/ 172ـ174)
8 ـ «شوری آب دریاها». هرچه شوری آب بیشتر باشد نقطه انجماد آن پایینتر میرود این مطلب تا 22ـ درجه سانتی گراد صادق است. در نتیجه در سرمای زیر صفر درجه هنوز اقیانوسها مایع هستند که علاوه بر مختل نشدن زندگی، به محیط دریا خاصیت ضدعفونی داده و از انتشار بیماریهای گوناگون جلوگیری میکند. (بيضون، لبيب، الإعجاز العلمی فی القرآن/ 175)
9ـ مقادیر عظیمی از دی اکسید کربن محیط، در آب دریا حل میشود و با ایجاد اسید کربونیک توان حل کربنات کلسیم ساحل ـ که به خودی خود در آب خالص حل نمیشوند ـ را به دست میآورد. اين مسأله بر اساس فرمول زير، واکنش بازگشتپذیری را ایجاد ميکند که همواره دیاکسیدکربن محیط را در یک حالت تعادل نگه ميدارد. این فرمول به شکل زیر است. (بيضون، لبيب، الاعجاز العلمي في القرآن/ 177)
H2o + Co2→H2Co3 + Caco3 Ca(Co3H)
10ـ رسیدن موادغذایی از ریشه به آوند و از آن به شاخههای گیاه و یا رسیدن آن از طریق خون به سلولها و یا دفع سموم بدن به وسیله حل شدن در آب، مرهون قدرت فوقالعاده حلّالیّت آب است. آب یکی از قویترین مایعاتی است که میتواند بسیاری از مواد را درون خود حل کند. (آیات الکون واسرار الطبیعة فی القرآن الکریم/ 187) البته تا اینجا فقط نیمه راه است. نیم دیگر آن مربوط به PH آب است.PH سیّالات، بین صفر تا 14 متغیر است و صفر بالاترین قدرت اسیدی و 14 بالاترین قدرت بازی را دارد. آب با دارا بودن 7 = PH از نظر بازی و اسیدی خنثی است و این بسیار مهم است، زیرا میتواند بدون اینکه با آنها واکنش دهد ترکیبات بسیاری را درون خود حل کند. (بيضون، لبيب، الإعجاز العلمی فی القرآن/ 176) اینک جا دارد بار دیگر و با نگاهی دیگر آیه شریفه را مرور کنیم؛ (وَ جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كلَُّ شىَْءٍ حَى)، «و هر چيز زندهاى را از آب قرار داديم؟!».
اشاره شد که این آیه می تواند نقطه آغازین حیات را هم در بر گیرد، این مطلب اگرچه صد درصد اثبات نشده است، اما شواهد و فرضیههای دانشمندان نیز بر محور اين امر میچرخد كه به صورت خلاصه به آن پرداخته ميشود:
11ـ «شروع حیات از آب». در مورد نقطه آغازین حیات در زمین دو نظر وجود دارد: الف) اولین ملکولهای حیات از آسمان و به وسیله شهاب سنگها بر سطح سیارهها باریده است؛[10] ب) درياها اولين گهواره حيات ميباشند.
گرچه نظر اول نیز با آیه 30 سوره مبارکه انبیاء متناسب است، چرا که در صدر آن سخن از آسمان است (أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا من الماء...) «آيا كسانى كه كفر ورزيدند اطلاع نيافتند كه آسمانها و زمين پيوسته بودند و آن دو را گشوديم و هر چيز زندهاى را از آب قرار داديم؟!» به خصوص اگر گفته شود ملکولهای زنده به وسیله قطعات یخ به زمین منتقل شده است، اما به نظر میرسد لزومی ندارد در آسمان دنبال نقطه شروع بگردیم، زیرا زمینی که برای زندگی انتخاب شده است (وَ الْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ)؛ (الرحمن/ 10)، «و زمين را براى آفريدگان نهاد» میتواند خود شروع کننده حیات نیز باشد و منافاتی ندارد همزمان در آسمانها و در نقاط ديگر عالم، حیات در حال شکلگیری باشد،[11] بنابراین در ادامه به تئوری دانشمندان مبنی بر شکلگیری حیات در دریاها میپردازیم:
بر اساس تازهترین نظریات شیمی، ملکولهای بزرگ (ماکروملکولها) مثل اسیدهای هستهای، پروتئینها و قندها، ممکن است از مواد غیر زنده ابتدایی به وجود آمده باشند. گرچه تشکیل این مواد در فضای اکسیدکننده (اکسیژندار) امروزی و سازمانیابی آنها به صورت موجودات زنده انجام نمیشود، تصور بر این است که فضای گذشته زمین احیا کننده (هیدروژندار) بوده است.
نبود اکسیژن باعث رسیدن مقادیر زیادی از پرتو فرا بنفش[12] خورشید به سطح اقیانوسها میشد. در اقیانوسها مقدار زیادی گازهای متان و آمونیاک وجود داشت که از ترکیب گازهای کربن و نیتروژن و هیدروژن به وجود آمده بود. در سال 1952 با انجام نخستین تجربه آزمایشگاهی که در آن وضعیت اولیه زمین ایجاد شده بود، از ترکیب گازهای متان، آمونیاک، هیدروژن و بخار آب در وضعیت احیا، ملکولهای آلی زیستی تشکیل شد. احتمال دارد کربوهیدراتها اولین ملکولها و بعد اسیدهای آمینه و اسیدهای هستهای ساخته شده باشند. در آن زمان منبعهای انرژی فعالساز واکنشهای شیمایی، برق، پرتو فرابنفش، خورشید و حرارت زیاد زمین بوده است. (زارع مايوان، حسن، زیستشناسی عمومی/ 178ـ180)
با گذشت زمان، اتمسفر احیایی زمین به تدریج به فضای اکسیدکننده تبدیل شد و شرایط در جهت کاهش به وجود آمدن موجودات زنده از غیر زنده دگرگون شد. (زارع مايوان، حسن، زيستشناسي عمومي/ 182)
در اواخر دهه 1980 آقای دکتر کورلیس (Corliss) فرضیهای ارایه داد که حیات از چشمههای آب گرم اعماق اقیانوسها شروع شده است.
مطالعات اخیر نشان میدهد که در رسوبات متعلق به حداقل 5/3 میلیارد سال پیش، کف اقیانوسها و چشمههای آب گرم، فسیل وجود داشته است که این احتمال را تقویت میکند. در چند سال پیش، بر اساس مطالعات دکتر توماس گولد (Thomass gould) سوئدی از اعماق درونی زمین، نمونهبرداریهایی انجام شد و توانستند باکتریهایی را جداسازی کنند که به راحتی در دویست درجه سانتیگراد به طور غیر هوازی زندگی میکنند. وجود چنین موجوداتی در اعماق زمین، نه تنها نشاندهنده شروع حیات در وضعیت دشوار زمین نخستین است بلکه امکان وجود حیات در کرات دیگر را نیز نوید میدهد. (زارع مايوان، حسن، زیست شناسی عمومی/ 180ـ182)
ادامه ی مطلب در قسمت بعد...
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.